قراول

تحلیل، بررسی و نقد مباحث و مسائل دینی و جامعه دینی ایران و جهان

قراول

تحلیل، بررسی و نقد مباحث و مسائل دینی و جامعه دینی ایران و جهان

این وبلاگ به جهت بیان اندیشه‌ها و نظرات دارنده وبلاگ نسبت به رویدادها، مسائل و مباحث واقع شده یا مورد نیاز جامعه دینی ساخته شده است.

بایگانی

مبانی قرآنی کرامات اولیاء

چکیده:

کرامات اولیا، امری است که گرچه در عرفان از ارزش معرفتی چندانی برخوردارنیست، اما گویا مسئله‌ای است که هماره عرفان را دست‌خوش دشواری‌های بسیار نموده است. حرف نهایی در مبانی این مسئله را باید از دهان قرآن و زبان سنت شنید.

کرامت، مفهومی هم‌زاد با معجزه و ولایت، مقامی فراتر از نبوت است و هر کدام با خرده‌کاری‌های خود با اینکه در بیشتر نگاشته‌های عرفانی، بابی را به خود اختصاص داده‌اند اما بدین بخش از جستار یعنی «مبانی قرآنی» آن پرداخته نشده است. فاعل کرامت، عارفِ به ولایت رسیده در سفر دوم از چهار سفر روحی است اما نه به‌گونه­ی مستقل و از خویش، که به حکم و قدرتی که موهوب خداوندی است. معجزه از پیامبر صادر می­شود و همراه با تحدی است اما کرامت از ولیّ خدا صادر می­گردد و مبارزه‌ای فرانمی‌خواند. فی‌الجمله، عارفان و فیلسوفان و متکلمان مذاهب مختلف اسلامی، این امر را پذیرفته‌اند. پایه‌ها و پله‌های نردبان رسیدن به این نیروی تکوینی در قرآن کریم عبودیت به معنای فراگیرش، و معرفتی است ره­آورد آن بندگی، که به نام بخشی از دانش کتاب، همه­ی علم کتاب و اسمای خداوندی بدان اشارت رفت. این نردبان، او را به قرب حق شکوه می‌دهد، سالک را به جایگاه ولایت تکوینی - و نیز تشریعی- بار می‌دهد. وی را مجرای فعل حق، در میان خلق و بر خلق می‌کند و بنده­ی صاحبِ ولایت، در این صورت توانا بر انجام کار خارق عادت می‌شود. آن‌گاه است که او خلیفه، و خداوند بلندمرتبه، مستخلف‌عنه است. انجام کار خارق عادت از دید قرآن، شدنی است بلکه این کتاب سترگ، نمونه‌های پرشماری با گونه‌های مختلف را در خود گنجانده است اما همه را به اذن حق می‌داند و توحید و فاصله­ی میان خالق و مخلوق را به کم‌تر از بی‌کران نمی‌شناسد. مخْلص سخن اینکه قرآن سازوکاری دست می‌دهد تا دیگران هم بتوانند آنچه مسیحا می‌کرد را به منصّه­ی ظهور درآورند گرچه که در هیچ جای قرآن هرگز کرامتی را از نگاه معرفتی به سنجه نگذاشته است. این‌ها و ریزه‌کاری‌های میان گفتارها که همه، پرسش‌هایش به پیش‌گاه وحی برده شده و در بضاعت نگارنده، پاسخ خود را یافته است چیزی است که پژوهش پیش‌ رو را تک‌نگاری در این موضوع گردانیده است.

 

کلید واژه‌ها: کرامت، ولایت، ولی، عبودیت، بخشی از دانش کتاب، دانش همه­ی کتاب، آموختن اسما، خلافت، گونه­ های خرق عادت.

  • محمد انصاری اصل

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی